21/10/2014
 
 
 
  Benvinguda
 
  Comunitat monàstica
 
  Hostatgeria
 
  Orgue
 
  Vida espiritual
 
  Història
 
  Turisme
 
  Germandat
 
  Fundació Poblet
 
  Publicacions
 
  Agenda i actualitat
 
  Arxius i biblioteca
 
  Enllaços d'interès
 
Orgue de tribuna  / Composició 
Composició
 

El nou orgue del monestir de Poblet, finançat per la Fundació Catalunya Caixa i construït per la prestigiosa firma suïssa Metzler Orgelbau AG, està situat al fons de l’església abacial, sobre l’entrada principal. Tant la seva concepció com la seva construcció són del tot inèdites a Catalunya i a l’Estat Espanyol.

Descripció tècnica

És un orgue de composició i harmonització barroques, amb 61 registres repartits en tres teclats manuals i pedal. El nombre de tubs és d’uns 3.500, el més gran dels quals té uns 5 metres de longitud, i 1 centímetre el més petit. Secret construït en roure. Teclat de transmissió mecànica suspesa. Transmissió de notes totalment mecànica. Caixa de roure massís, dissenyada d’acord amb la sòbria estètica cistercenca de l’església abacial de Poblet.

Dimensions de l’instrument

Alçada: 8,70 m
Amplada: 7,20 m
Profunditat: 4,10 m
Pes aproximat: 15 tones


S’han esmerçat unes 16.500 hores de treball per a la seva construcció.

Filosofia de l’orguener

La firma Metzler ha tingut sempre l’afany de construir instruments que durin segles. És per aquesta raó que ha estudiat orgues històrics de tot el continent per tal de «reaprendre» l’art dels antics mestres orgueners. En els darrers 50 anys, Metzler ha construït uns 350 orgues d’acord amb aquests criteris, que actualment continuen funcionant sense problemes de deteriorament. Aquesta fiabilitat s’aconsegueix utilitzant només els millors materials naturals que han demostrat el seu valor al llarg de la història. A més, l’instrument es construeix en la seva totalitat de forma purament artesanal, ja que Metzler produeix autònomament totes les parts de l’orgue (tubs, caixa, tècnica, equipament). Aquesta combinació de principis artesanals, dels millors materials i d’un art excepcional, és el requisit indispensable per arribar al cim de l’orgueneria.

Concepció tonal

La noció d’«orgue barroc» és molt vaga. L’època barroca va produir una ingent varietat de tipus d’orgue, desenvolupant cada país el seu propi estil, influenciat al seu torn per la pràctica musical local. Els orgues barrocs d’Espanya, França, Alemanya, Anglaterra mostren grans diferències relatives al seu disseny, la seva composició, la seva harmonització i fins i tot el nombre i extensió dels teclats. Aquesta diversitat fa que sigui difícil interpretar, en un únic instrument, música d’un altre país o d’una altra tradició. Per exemple, no és del tot satisfactori —o fins i tot factible, segons el cas— tocar música alemanya en un orgue ibèric, o, a l’inrevés, música ibèrica en un orgue alemany. Qualsevol obra musical sona sempre més adequadament quan s’interpreta en un instrument pertanyent a la seva mateixa tradició. Els organistes d’avui dia coneixen un ampli i divers repertori, i el seu desig és interpretar cada obra de manera convincent, sense per això haver de viatjar per tot Europa per tal de disposar de l’instrument apropiat a cada estil i tradició musical. Aquesta exigència la cobreix el nou orgue de Poblet, que no és una còpia d’un determinat estil, sinó que ha estat concebut com una síntesi equilibrada dels més importants elements dels orgues barrocs europeus; un instrument veritablement interregional, la riquesa sonora del qual permetrà la interpretació de tot tipus de música barroca, com també d’altres èpoques, de la manera més autèntica i ajustada possible a l’original. Al centre d’aquesta concepció hi ha la música del més gran compositor del barroc: J. S. Bach. No obstant això, com es pot observar per la seva composició sonora, a més de les característiques pròpiament alemanyes, aquest orgue està proveït dels elements necessaris per a l’execució de la música francesa, ibèrica, del barroc tardà, del primer romanticisme i de l’època moderna.
 
Disposició sonora

I. Rückpositiv

 

(C-g3)

 

II. Hauptwerk

 

(C-g3)

 

 

 

 

 

 

 

Prestant

 

8'

 

Prestant

 

16'

Quintade

 

 8'

 

Bourdon

 

 16'

Bourdon

 

 8'

 

Principal

 

 8'

Octave

 

 4'

 

Viola 

 

 8'

Rohrflöte

 

 4'

 

Rohrflöte

 

 8'

Nasard

 

 2 2/3'

 

Octave

 

 4'

Doublette

 

 2'

 

Holzflöte

 

 4'

Terz

 

 1 3/5'

 

Quinte

 

 2 2/3'

Larigot

 

 1 1/3'

 

Superoctave

 

 2'

Sesquialter

 

 II

 

Mixtur major

 

 IV

Scharf

 

 IV

 

Mixtur minor

 

 III

Trompete

 

 8'

 

Cornet

 

 V

Cromorne

 

 8'

 

Fagott

 

 16'

 

 

 

 

Trompette

 

 8'

Tremulant

 

 

 

Clairon

 

 4'

Zimbelstern

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tremulant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Unterwerk

 

 (C-g3)

 

I – II

 

 

 

 

 

 

III – II

 

 

Gambe

 

8'

 

 

 

 

Unda maris

 

 8'

 

 

 

 

Hohlflöte

 

 8'

 

 

 

 

Holzgedackt

 

 8'

 

P. Pedalwerk

 

(C-f1) 

Prestant

 

 4'

 

 

 

 

Salicet

 

 4'

 

Untersatz

 

32'

Traversflöte

 

 4'

 

Principalbass

 

 16'

Octave

 

 2'

 

Subbass

 

 16'

Waldflöte

 

 2'

 

Octavbass

 

 8'

Sifflöte

 

 1'

 

Violabass (HW)

 

 8'

Cornett

 

 III

 

Choralbass

 

 4'

Zimbel

 

 III

 

Bauernflöte

 

 2'

Oboe

 

 8'

 

Rauschpfeife

 

 V

Vox humana

 

 8'

 

Bombarde

 

 16'

 

 

 

 

Fagott (HW)

 

 16'

Tremulant

 

 

 

Trompete

 

 8'

Rossignol

 

 

 

Trompete

 

 4'

 

 

 

 

 

 

 

Batalla

 

 

 

I – P

 

 

Trompeta

 

 8'

 

II – P

 

 

Clarín

 

 4'

 

III – P

 

 

 

 

 

 

III 4' – P

 

 

Objectiu

El resultat final és un orgue d’un valor artístic únic, digne de la magnífica església pobletana, que pot obrir nous horitzons a l’activitat musical del nostre país. No obstant això, l’objectiu més important és que amb la seva sonoritat tan bella mogui, amb totes les emocions que poden suscitar la música i la fe, els cors de tots aquells que l’escoltin, i ajudi i dignifiqui l’execució del cant coral de la comunitat monàstica que li donarà vida.

[Andreas Metzler; Josep Antoni Peramos; © foto: Ramon Cornadó Serra]



Fitxa tècnica

ORGUE
Metzler Orgelbau AG, any 2012

Disseny i harmonització: Andreas Metzler
Construcció: Mathias Metzler

Col·laboradors:
Disposició sonora: Josep Antoni Peramos, O. Cist., organista
Coordinació: Jordi Portal, arquitecte
Direcció tècnica com a expert: Joan Carles Castro, mestre orguener

TRIBUNA I ESCALA
Mestre d’obres: Trinitat Teixidor
Construcció: Joan Velasco
Ebenisteria: Taller Joan Carles Castro, orguener
English  
Español
 

      
      © Abadia de Poblet · 2005